Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 pozná svoju TOP 30-ku, nominovaná je aj Monika zo Šamorína a Natalie z Trnavy


Poznáme TOP 30-ku učiteľských osobností Slovenska

Foto: Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 pozná svoju TOP 30-ku, nominovaná je aj Monika zo Šamorína a Natalie z Trnavy
Foto: Učiteľská osobnosť Slovenska

Ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska 2024 predstavilo tohtoročnú finálovú 30-ku najlepších pedagógov, ktorú vybrala odborná porota z rekordného počtu prihlášok. Tento rok sa do súťaže zapojilo až 179 učiteľov, čo predstavuje doteraz najvyšší počet nominácií. Výber finalistov ukázal širokú rozmanitosť – 12 učiteľov pôsobí na stredných školách, 3 sú muži a až 12 finalistov pochádza z východného Slovenska.

Zuzana Labašová, manažérka Komenského inštitútu a členka poroty, vyzdvihla stále rastúcu kvalitu a inovatívnosť nominovaných pedagógov. „Na Slovensku máme mnoho učiteľov, ktorí vytvárajú bezpečné prostredie pre deti a rozvíjajú ich nielen po intelektuálnej, ale aj charakterovej stránke. Čoraz častejšie sa objavujú aktivity, ktoré žiakov motivujú ku kritickému mysleniu a empatii,“ uviedla.

Výber poroty tento rok zdôraznil aj prácu mladých začínajúcich učiteľov. Predsedníčka poroty, hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská, ocenila komplexnosť a kreativitu mnohých prihlášok. „Najviac ma zaujali tí pedagógovia, ktorí dokážu prepojiť svoju prácu so širším verejným životom a zároveň prichádzajú s inovatívnymi prístupmi k výučbe.“

Finálová 30-ka učiteľských osobností za rok 2024 sa sústredí na kvality, ktoré reflektujú potreby modernej spoločnosti a reformujú slovenské školstvo. „Hľadáme pedagógov, ktorí učia prakticky, využívajú moderné technológie, podporujú jedinečnosť každého žiaka a učia deti byť súčasťou širšej komunity prostredníctvom komunikačných zručností a dobrovoľníckych aktivít,“ uzatvára Labašová.

Učiteľky z Trnavského kraja

Monika Krchňáková - ZŠ Mateja Bela, Šamorín

Monika Krchňáková učí na prvom stupni základnej školy. Keďže vie, že práve v období na začiatku vzdelávacieho procesu si deti utvárajú vzťah k učeniu, robí všetko preto, aby sa deti učili rady a aby sa v škole dobre cítili.

Deň začíname rannou komunitou, počas ktorej zdieľame svoje zážitky a pocity z predošlého dňa, učíme sa aktívne počúvať, pokojne sedieť, vnímať. Ak sa v kolektíve vyskytne akýkoľvek problém, či situácia, ktorú treba riešiť, snažíme sa ju prediskutovať a hľadáme riešenie. Na rozhodnutiach sa podieľajú všetci žiaci, navrhujú riešenia, pripomienky,“ vysvetľuje Monika.

  Učenie spája so zmysluplnou hrou, zážitkami a praktickými aktivitami. Uplatňuje preventívny program Zippyho kamaráti, blokovú výučbu a zapája deti do rozhodovania, čím rozvíja ich spoluprácu a argumentačné schopnosti.

„Vyvodzujeme napríklad slovné druhy cez reálne predmety v triede – stolička – drevená, jedna, tá, sedieť. Vonku sa hráme prírodné Bingo, v rámci ktorého hľadáme prírodniny s určenými gramatickými kategóriami. Pracujeme v skupinách, čo podporuje schopnosť kooperácie, argumentácie, vyjadrovania. Prínosom sú reflexie cez Dixit karty – žiak musí spojiť svoj názor a pocit z aktivít s obrázkom na karte. Dynamika v triede sa vplyvom aktivít rôzneho druhu mení a preto nie je priestor na šikanu. Využívam Oslavy učenia a tzv. „behacie diktáty“, ktoré efektívne odbúravajú stres z diktátov. Praktizujem blokovú výučbu, žiaci nevnímajúc zvonenie pracujú so zanietením. Na čítaní využívam dramatizáciu, „príbehové obrázky“ na kockách, čítacie vrecúška, storytelling, pojmové mapy a tvorbu,“ dodáva.

Učiteľská osobnosť Slovenska

Natalie Lackovič Križanová - Gymnázium Jána Hollého, Trnave

Natalie Lackovič Križanová, učiteľka bilingválnej biológie a anglického jazyka na gymnáziu, kladie dôraz na názornosť a praktickosť výučby. Verí, že reálne životné situácie a skúsenosti majú väčší vplyv na rozvoj myslenia žiakov ako prosté memorovanie. V rámci mimoškolských aktivít motivuje študentov k zodpovednosti a tvorivosti, napríklad projektom „Upracme Slovensko“, kde monitorujú a udržiavajú čistotu vybraného územia.

„Je nevyhnutné podporovať rast myslenia žiakov ukázaním, že tvrdá práca a oddanosť má zmysel. Reálne životné situácie a skúsenosti s prihliadnutím na ich vlastné záujmy a štýly učenia im vštepí oveľa viac, ako len prázdne slová. Milujem mimoškolské aktivity a zatiaľ sa zdá, že moje nadšenie inšpiruje aj iné deti, keďže máme stále viac prívržencov a pridávajú sa aj kolegovia. Napríklad zapojenie sa do projektu „Upracme Slovensko“ v deťoch vyvolá pocit zodpovednosti (majú na starosti istý rajón, monitorujú jeho stav a snažia sa ho udržať celoročne v čistote),“ vysvetľuje Natalie.

Vo výučbe používa moderné technológie a inovatívne metódy ako Flipped Classroom, PBL (projektové učenie) či CLIL. Tieto prístupy umožňujú študentom nadväzovať na už získané vedomosti a postupovať vlastným tempom. Počas online vyučovania zaviedla gamifikáciu a asynchrónne metódy (napr. Kahoot, Quizlet), ktoré naďalej využíva. Svoje skúsenosti aktívne zdieľa na workshopoch a školeniach pre kolegov.

„Rada používam Flipped classroom alebo PBL (project based learning) najmä pri náročnejších témach, kde viem, že samotný výklad alebo názorné ukážky nepomôžu a žiaci si to musia sami „odučiť“. Takéto projekty si pamätajú aj moji maturanti, hoc sme ich robili v druhom ročníku. Kontinuálne vzdelávanie alebo scaffolding, či CLIL obohacujú deti o odbornejšie vedomosti. Stavajú na veciach, ktoré už vedia, nebiflia sa len nové a nezabúdajú to staré. Počas online vyučovania som využívala pomerne veľa gamifikáciu a asynchrónne metódy, ktoré dávali deťom dostatok času a umožnili napredovať vlastným tempom. Niektoré z nich stále využívam priamo na vyučovaní a žiaci pri samoštúdiu,“ dodáva Natalie.

Učiteľská osobnosť Slovenska



Najnovšie zo Slovenska