FOTO: Videli sme premiéru Ďurovčíkovho baletu. Amadeus Trnavčanov nadchol, Ďurovčík cítil tlak


FOTO: Videli sme premiéru Ďurovčíkovho baletu. Amadeus Trnavčanov nadchol, Ďurovčík cítil tlak
Galéria: 33 fotiek
Foto: Trnavak.sk/Bernadetta Čaranová

V Dome kultúry Trnava je rušno. Dav sa vo večerných róbach postupne presúva do sály. Prišli na predstavenie moderného baletu. Amadeus je prvý balet Jána Ďurovčíka po 15 rokoch. Očakávania sú obrovské a tlak cítil aj samotný Ďurovčík. Keď vyjde pred predstavením na javisko, sám neverí, že s moderným baletom vypredal obrovskú sálu v Trnave. Premiéra inscenácie sa totiž začala netradične, práve tu.

Prečo Trnava? „Je to najbližšie k Bratislave s veľmi krásnym kulturákom. Obávali sme sa ale jeho veľkosti. S muzikálmi ho vypredávame pravidelne, ale vypredať 700 miest s moderným baletom?“ Sála však bola pre obrovský záujem vypredaná už tri mesiace dopredu.

Galéria: 33 fotiek

Keď sa inscenácia začne, sál náhle stíchne. Na scénu vstupuje, Antonio Salieri, Mozartov najväčší rival. Zastával názor, že klasická hudba má pravidlá, ktoré sa majú dodržiavať. S týmto motívom pracuje aj inscenácia. „Hudba má pravidlá,“ znie z reproduktorov. Už zo začiatku je zreteľný kontrast medzi Salierim a ostatnými postavami. Kým jeho pohyby sú presné a precízne a skôr pripomínajú klasický balet, pohyby ostatných sú voľnejšie a využívajú viac moderných prvkov.

Po milostnej scény Mozarta a Constance diváci bujaro tlieskajú. Táto scéna sa často objavovala aj na sociálnych sieťach v rámci promo materiálu. V hľadisku je mnoho starších divákov, v dôchodcovskom veku, zopár netlieska. „Ak by sa človek bál niečo robiť, len preto, že je v hľadisku starší človek alebo iný človek, to je cesta do pekla. Robím inscenácie podľa toho ako ich cítim. Trúfam si povedať, že tí diváci už odo mňa nečakajú, že to bude nejaký blábol,“ povedal nám po predstavení Ján Ďurovčík. 

Galéria: 33 fotiek

Prevažnú väčšinu však scéna príjemne prekvapila. Niektorým dokonca utkvela v pamätí natoľko, že sa o nej rozprávali aj po predstavení. Mozarta v inscenácii stvárnil tanečník Miroslav Figura. Práve ten od divákov zožal najväčší potlesk. „Jeho výkon bol šialený. Keby som nemal Mira, nejdem robiť Mozarta,“ tvrdí Ďurovčík.


Po skončení inscenácie bola na nohách celá sála. Diváci umelcom tlieskali niekoľko minút. Tanečníci sa na nich z pódia usmievali a mávali. „Po predstavení som sa cítil úžasne. Najmä keď som videl, ako to prijali diváci,“ povedal režisér. Priznal, že najviac sa bál práve reakcie divákov.

Galéria: 33 fotiek

Inscenácia Amadeus stvárňuje Mozartov život skrz emóciu. Od romanci, cez smútok až po komédiu, inscenácia zachytáva Mozartov život v celistvosti. „Možno je to trošku aj edukačné, keď sa človek dozvie o Mozartovi aký bol. Napríklad ja keď som sa dozvedel, že Mozart napísal skladbu “Vyliž mi prdel”...A to je doslovný preklad, nevymyslel som si to. Preto to aj v inscenácii zaznelo,“ vysvetľuje Ďurovčík.







Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu